۳۰۶۷ - 🔸 14 دی 1357: امام خمینی در مصاحبه‌ای گفتند: «اسرائیل غاصب است و هیچ‌گونه رابطه‌ای میان ایران و یک مشت غاصب وجود نخواهد داشت ...»
🔹 ژنرال «روبرت هایزر» برای بررسی جایگاه و وضعیت نظامیان و بازداشتن امرای ارتش از کودتا علیه «شاپور بختیار»، مخفیانه وارد تهران شد. در همین روز «سایروس ونس» وزیر خارجه امریکا حمایت این کشور را از دولت بختیار اعلام کرد.
🔹 «جیمی کارتر» رئیس جمهور آمریکا در خاطرات روزانه خود نوشت: «من به گوادلوپ رفتم تا با رهبران فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره موضوع ایران ملاقات و مذاکره کنم. من برای قدرتمند کردن شاه از انجام هیچ دستورالعملی دریغ نمی‌کردم.»
🔹 1348: شاه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دهلی‌نو اعلام کرد: «اگر اهالی بحرین نمی‌خواهند به کشور من ملحق شوند ایران ادعاهای ارضی خود را در مورد این مجمع الجزایر پس می‌گیرد و خواسته اهالی بحرین را اگر از نظر بین‌المللی مورد قبول قرار بگیرد، می‌پذیرد.»

🔸 15 دی 1357: سران ۴ دولت غربی در کنفرانس «گوادلوپ» اخرین تلاشهای خود را برای حفظ رژیم شاه به کار بستند...

دانلود فایل اصلی